BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, December 3, 2012

Resensi buku: Peranan Muslimat di Medan Amal Islami

Salam alaik.
Lama sungguh tak membelek novel. Jujurnya masih banyak novel yg belum dikhatam dr kulit ke kulit. Stp kali beli akhirnya akan masuk almari juga dulu, kdg2 tu berbulan beli pun plastik tak sempat nk dibuka. Kdgkala terpaksa dilepaskan kpd shbt2 dahulu krn tak punya masa untuk membaca. Cuti ni saya berusaha mencari sedikit masa untuk mengkhatam sekurang2nya sebuah buku ilmiah. Novel tak baca tak ralat sangat. Waktu cuti yg pnjg ni kalo tak diisi dgn ilmu terasa sungguh2 rugi.

Alhamdulillah akhirnya 'buku idaman' ni berjaya dimiliki jg. Agak lama mencari akhirnya dipertemukan di bumi serambi mekah, Kelantan baru-baru ni. Itulah kata org kalo jodoh, sampai ke hujung dunia pun ketemu juga...hehe..


Sebenarnya tak hadam 100% pun lg buku ni. Tetapi terpanggil untuk buat sedikit resensi tntg buku ni.

Buah tangan drpd Al-Syeikh Dr Sheikh Faisal Mawlawi ini telah diterjemah oleh Nafisah Hj Md Tahir dan kata pengantarnya ditulis oleh Hj Riduan Mohamad Nor (ustaz Riduan Md Nor sapa tak kenal kan dgn gaya penulisannya yg menyentuh sukma tu ;). Buku ini mengupas tentang beberapa persoalan mengenai peranan muslimat di medan amal Islami.

Antaranya:
1)Isteri tidak aktif dalam jemaah kerana sikap suami?
2)Pandangan yg merungkai persoalan mengapa muslimat tidak aktif dalam gerak kerja Islam. Benarkah ia berpunca dari sikap kaum lelaki?

Kupasan ditulis dalam 3 bahagian iaitu:
Bahagian 1: Faktor2 yg Menyebabkan Lemahnya Penglibatan Muslimat di Medan Amal Islami
Bahagian 2: Wanita dan Lelaki di Hadapan Tanggungjawab Syarak
Bahagian 3: Bidang-bidang Penglibatan Wanita di Medan Amal Islami

Detail tntg keseluruhan isi kandungan buku ini tidak dapat saya nukil di sini. Nak kupas panjang2 saya bukanlah orang yg layak. Dlm menuntut ilmu ni dan mencari kefahaman bukan setakat baca buku tapi kena juga rujuk alim ulama yg tentunya lbh arif.

Komen saya:
Buku ini sangat menarik untuk dijadikan koleksi terutama buat muslimah yg sedang mencari ilmu dan kefahaman ttg gerak kerja dakwah melalui amal jamaei. Isi penyampaiannya ringkas, persoalannya padat beserta jawapan2 yg mudah difahami. Buku ini membawa saya kembali berfikir dan merenung sejenak akan tujuan penciptaan saya selaku muslimat di muka bumi ini. Kelak sbg guru, saya tidak hanya mentarbiah anak-anak di rumah tetapi di sekolah memerlukan daie juga dr kalangan muslimat. Tugas guru tidak hanya mengajar ABC di kelas bahkan menuntut lebih dari itu. Menyedari hakikat bahawa masih ramai anak gadis dan wanita di luar yg belum mengenal agama dan Pencipta, maka pentingnya penglibatan muslimat di medan amal Islami ini. Beban dakwah ini tidak terpikul di bahu ustaz ustazah sahaja, jika ada kefahaman, wajib disampaikan. Buku ini mampu menjadi panduan buat daieah sama ada yg masih bujang atau yg telah berumahtangga kerana kupasannya merangkumi pelbagai lapisan muslimat secara keseluruhannya. Setiap org pasti punya pandangan yg berbeza. Saya tidak sesekali mengatakan saya benar dan kamu salah cuma menyarankan buku ini untuk dibaca, difahami dan dihayati. Bacalah dgn mata hati. (^_^)

Bg yg berminat, blh dptkan buku ini dgn harga cuma RM5. Muslimin dan muslimat. Suami dan isteri. Ayah dan ibu. Abang dan kakak. Berbaloi-baloi..
~Moga2 dgn pembacaan ini menambahkan kefahaman untuk istiqamah di jalan yg dipilih ini. Amin 

0 BICARA ANDA: