BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, September 23, 2010

~Ghasilul Malaikat~

Salam alaik...
Lama jari jemari tidak mengetuk keypad menaip di sini. Minggu ini jari terlalu banyak bekerja menyiapkan assignment. Syukur Allah masih mengurniakan jari yang sihat untuk terus bekerja dan beribadat. Kalau satu hari nanti nikmat ini Allah tarik, nak menyuap sesuap nasi pun pasti perit. Nauzubillah.


Saya bukan nak bercerita tentang jari. Untuk post bg org yang nk melepas rindu ni pastinya ringkas2 aje. "Tak mampu buat semua, jangan tinggal semua" inilah yang selalu saya pegang.

Anda suka dengar lagu? Nasyid ke, RnB ke, pop rock ke... semua lagu, yang berbeza isi dan cara penyampaiannya. Setiap genre, ada lagu yg saya suka.

Untuk nasyid, saya suka dengar lagu kumpulan Rabbani. Unik dan lirik senang nak faham lagi pula sangat menyentuh hati. Abah pernah hadiahkan kaset Rabbani berjudul "INTIFADA" semasa besday saya yg ke-10 sbb waktu tu saya suka sgt lagu Intifada. Tapi saya lagi suka lagu "NAWAITU" dan "HANZALAH". Ibu dgn abah pula sgt suka lagu "CARI PASANGAN".

Lagu Hanzalah ni sgt2 menyentuh hati saya dgn liriknya bila first time saya dgr lagu ni. Lagu ini lagu sirah, lagu sejarah, kisah sahabat Rasulullah yang berjihad di jalan Allah. Jom ikut saya menyusuri perjalanan hidup Hanzalah...

* * *

Diantara pahlawan perang uhud yg bertempur tanpa mengenal takut adalah hanzhalah bin abu amir. Ayahnya seorang fasik. Hanzalah belum lama melangsungkan pernikahan saat gemuruh pertempuran dikumandangkan. Saat itu dia masih berada dalam pelukan istrinya.

Setelah mendengar seruan jihad, dia lalu melepaskan diri dari pelukan istri. Bertempur dengan gagah berani , Hanzalah berada dibarisan paling depan. Dia menyibak barisan hingga dpt berhadapan dengan komandan pasukan musuh Abu Sufyan bin Harb. Sebenarnya dia sudah dapat menundukan Abu Sufyan namun dia ditikam dari belakang oleh Shadad bin Al Aswad hingga hanzalah meninggal.


Setelah peperangan usai mayat hanzalah dicari kesana kemari. Akhirnya ditemukan dlm keadaan tubuhnya berada diatas tanah yang masih basah padahal tanah disekitar nya kering dan tidak ada hujan.

Rasulullah bersabda hanzalah sedang dimandikan malaikat, tanyakan keluarganya ada apa dengan dirinya.Setelah bertanya pada istrinya tahulah para sahabat jikalau hanzalah masih dalam keadaan junub saat berangkat perang.

Hanzalah dijuluki sebagai ghasilul malaikat(orang yang dimandikan malaikat)

boleh tgok lirik lagu di sini , nak dengar kat sini pun blh...

footnote: terharu baca kisah Mus'ab bin Umair

1 BICARA ANDA:

sofia mazlan said...

mak ayah mung minat lagu cari-carilah pasangan hidup betul2 ohh kawan. bahagia berseri..rumah tangga akan harmoni. sepp sket ngn bang chik. hahahaha