BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, February 27, 2010

~Kisah 5 orang gadis dan seorang puteri~

Salam alaik...
Alhamdulillah,segala puji bagi Allah, Tuhan yang memegang hati manusia, mencampak rasa kasih dan sayang dalam hati manusia, memberi fitrah rasa cinta dalam hati manusia dalam segenap rasa dan kata...
Wah, sejak2 ym dan thumbler diblock ni makin giat pula saya mengupdate blog. Ada aje entry nak dipost. Ye la kan, blog dengan facebook memang laju tak ingat time ni. Tapi tu la, kadang2 melagha juga dengan benda2 ni...Astaghfirullah al azim...
Saya buat blog walking kat blog sahabat usrah saya tadi, Tuan Atikah. Wah, beliau dengan majunya dah mengupdate blog beliau untuk program usrah pagi ni. Beliau telah membuatkan saya jeles(takde la...) lalu saya berlari balik ke blog saya dan mula menaip. Hari ni saya nak kongsi dengan anda kisah 5 orang gadis dengan seorang puteri. Yuk baca!
Alkisahnya tentang 5 orang gadis dan seorang puteri IPG kampus Ipoh yang pagi2 lagi dah tercegat di PULAKO dengan pakaian sukan sambil menbimbit buku nota. Mereka ni biasa2 saja orangnya tapi istimewa dengan cara mereka sendiri(chewahh). Kalau orang tengok pun mungkin akan ingat mereka ni nak pergi jogging di PULAKO. Tapi tidak, mereka datang bukan untuk berjogging tapi untuk berusrah. Siapa sangka PULAKO pun boleh dibuat tempat usrah.
Usrah mereka itu dikendalikan oleh seorang akak senior yang bernama Puteri Kak Nora seputih salju. Dan adik2 junior adalah Dang Pahana, Dang Fatinnur, Dang Atikah, Dang Izzati, dan Dang Hanim. Hari ini Puteri Kak Nora menjelaskan tentang akidah dan konsepnya. Kata Puteri Kak Nora(kepada Dang2 berlima tu dan saya), akidah ini adalah ikatan dan simpulan. Ciri-ciri akidah pula ada tiga iaitu makrifatullah, makrifatur risaalah dan makrifatul batsi. Puteri Kak Nora turut menjelaskan tentang perbezaan akidah dan ideologi.
Tak lama selepas itu, Dang2 berlima tu dikerah(bunyi macam kena paksa je), bukan, diminta untuk mencari beberapa subjek+objek yang boleh dijadikan sebagai analogi berkaitan akidah. Dang2 berlima ni pun dengan penuh keazaman mencari la apa saja objek yang boleh dibuat analogi. Mereka kemudiannya come out dengan analogi mereka sendiri. Dang Pahana dengan analogi simen dan batanya, Dang Fatinnur dengan analogi urat daun, Dang Atikah dengan cendawannya, Dang Izzati dengan analogi ikan dan air, dan Dang Hanim dengan analogi pokok dan lalang...Dang2 berlima ini kalau disuruh mencari analogi ni memang buleh blako sekyo.
Selepas objek2 tersebut dianalogikan, Puteri Kak Nora pun membuat rumusan tentang pembelajaran mereka pada hari ini. Seperi Puteri Kak Nora selalu kata pada mereka berlima dan saya, bila berada di dalam usrah, kita semua akan menjadi telus. Jadi ketelusan mereka telah terbukti apabila masing2 membuat pengakuan berani mati di depan Puteri Nora tentang masalah yang mereka hadapi sekarang. Puteri Kak Nora pula dengan rasa senang hati memberi solusinya. Jadi, apa yang mereka perlu lakukan ialah, cuba berlapang dada kalau datangnya bab2 membenci manusia ni.
Dan lagi, Dang2 berlima tu turut memberitahu saya kosa kata baru yang mereka belajar hari ni, yang pertama, gerak kerja Islam tidak memilih masa, dan yang kedua, gerak kerja Islam adalah yang pertama tapi akademik bukan yang kedua. Kosa kata baru tu mempunyai makna yang simbolik, lepas ni saya kena fikir2 kan...
Oh ya! Kisah mereka belum habis...Selepas itu, Puteri Kak Nora berbesar hati untuk membelanja Dang2 berlima tu sarapan pagi. Dengan cuma bagi salam kepada pengawal istana, mereka berjaya meloloskan diri tanpa perlu menggunakan pas keluar masuk(psst...pesan mereka, jangan bgtau org). Mereka menjamu selera dengan penuh gumbira dan saya tumpang gumbira juga... Nampaknya mereka sudah mula merasai kemanisan berusarah. Mari kita doakan supaya Allah tetapkan hati mereka. Amin...
Demikianlah kisah 5 orang gadis dan puteri yang saya ingin kongsikan dengan anda. Kalau boleh saya nak mereka sendiri yang bercerita, tapi itulah, Dang Fatinnur tu asyik paksa2 saya saja(hehe..).
Hmm..minta maaflah kalau cerita saya ni kurang menarik dan kurang sesuai dengan jiwa anda tapi apa saya kisah, ni kan blog saya (haha..jahatnya)...
Jumpa lagi di lain waktu. Tata... ;-)

2 BICARA ANDA:

Sofia Mazlan said...

patut lah pok2 mung x berpeluh pun balik tadi pagi. haha

empunyablog said...

haha..lps ni kena kuarkn peluh sbb aku bntai roti canai dgn nasi lemak..esk jom pegi...