BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, February 6, 2010

=cukuplah hanya mereka=

Salam sejahtera buat semua...
Hari ini hari Sabtu. Kalau ikutkan tidak ada bezanya hari Sabtu hari ni dengan hari Sabtu yang lepas-lepas. Tapi disebabkan hari ni adalah hari sekolah ganti, maka adalah perbezaannya(tu dia...nak start merepek dah)...

Hari ini hari ganti sekolah. Kalau ikutkan tidak ada bezanya hari ganti sekolah hari ni dengan hari ganti sekolah yang lepas-lepas. Tapi disebabkan hari ni adalah hari gotong royong perdana, maka adalah perbezaannya.

Hehe...

Seawal 7.50 pagi(tak awal mana pun), pelatih-pelatih IPIP sudah berkumpul di padang hoki. Pensyarah berkumpul di PULAKO(nama baru untuk PKL=Pusat Latihan Kokurikulum). Acara pertama untuk hari ni adalah senamrobik. Bukan main seronok lagi budak2 ni bersenamrobik. Usai senamrobik, perjumpaan rumah sukan diadakan. Pelantikan AJK dilakukan tanpa banyak masalah. Sekali cadang terus sokong, memang bagus, jimat masa, jimat tenaga, jimat air liur...

Kemudian, pelatih menikmati sarapan pagi di kafeteria dengan ditaja oleh diri sendiri. Saya dan kawan2 antara orang awal yang sampai di kafe. Kalau bab makan, saya dan kawan2 memang bagi komitmen 100%.

Lepas makan, pelatih berkumpul di PULAKO. Pensyarah2 pun sudah turun dari bukit dan berehat. En. Radzi memberi taklimat untuk aktiviti gotong royong. J5 bertugas di bilik yang menempatkan kayak. Kayak2 dipunggah keluar dengan kudrat perempuan kami kerana kudrat pelajar lelaki J5 disimpan untuk melepak-lepak saja di bilik. Setelah itu, bilik dibersihkan+dibasuh dengan kerjasama dari pelajar Cina. Tengok pelajar Cina buat kerja, memang saya kagum. Bukan nak kata apa, mereka memang buat kerja sungguh-sungguh. Seronok bekerja dengan mereka.

[senior2 yang kuat lagi perkasa...mereka itu adalah perempuan ya!]

[mengangkat kayak tanpa sebarang penggunaan steroid]

[ahah...bagus betul anak2 dara ni...]

[tu dia..guna jari pun bolehhh!!!]

Budak2 J5 pun apa kurangnya. Memang hari ni kami all out habis. Bila kita enjoy buat sesuatu kerja tu, biar penat+panas, semua tu dah tak jadi hal. Bila kita ikhlas buat kerja tu kerana ALLAH, ALLAH permudahkannya dan hati kita rasa lapang+gembira. Tapi yang tak gembiranya, ada juga yang tidak turut serta. Kami bersangka baik, mungkin mereka tak sihat atau tak boleh kena panas. Tak pe la kan...Kami tak rugi sedikitpun kalau anda tak turut serta malah kami dapat pengalaman+dapat minum Nescafe free lagi.

[upacara punggah memunggah kerusi]


[Timb. Pengarah pun turun PULAKO juga]


[kepenatan tu kita simpan kejap2 dlm hati ye, zahirkan kegembiraan bersama!]




Sedang bergembira menikmati gotong royong perdana, roomate saya tiba-tiba memberi cadangan spontan,"J5, jom kita pergi kemas kelas." Saya menambah, "Alang2 dah penat ni, biar kita penat terus sampai satu hari." Yang bagusnya, adik2 kesayangan saya ni tak membantah langsung dengan cadangan kakak2 mereka ni malah mereka pula yang excited. Ni la yang buat saya sayang sangat kat mereka. Minta maaf ye, dik. Akak2 bukan nak buli tau.

Tamat saja gotong royong, kami bergerak ke kelas. Saya dan Ain ke surau untuk meminjam barang2 mencuci. Sampai di kelas, meja dan kerusi dah pun dikeluarkan. Acara cuci-mencuci dilaksanakan dengan penuh keceriaan dan gelak ketawa.


[sesi perbincangan susun atur meja]

[bila meja dan kerusi diangkut keluar]


Ahh, saya memang terharu habis dengan budak2 ni. Nak cari mana lagi la kawan2 yang macam ni. Yang selalu ada dalam hidup saya susah dan senang. Sebab tu, bila ada orang bertanya kepada saya, "Tak teringin ke nak bercouple?" jawapan saya mudah, "Fitrah kita mempunyai keinginan ke arah berkasih sayang. Tapi tidak semestinya perlu bercouple untuk mencari kasih sayang. Pertamanya, saya takut akan dosa kepada ALLAH kerana cukuplah dosa yang masih ada pada saya yang belum terhapus. Keduanya, saya rasa tidak perlu untuk saya bercouple kerana saya sudah ada ramai insan di sekeliling saya yang sangat menyayangi diri saya dan menerima segala kelemahan saya. Saya tak nafikan, bahawa satu hari nanti saya pasti memerlukan kasih dari seorang lelaki ajnabi tapi buat masa ini, cukuplah sekadar kawan2 saya di sisi yang sentiasa menceriakan hidup saya. Merekalah yang sanggup berkorban untuk saya, merekalah yang sanggup melalui liku-liku di jalan dakwah bersama saya dan merekalah yang selalu ada di hati saya. Tanpa mereka, tentu hidup saya tidak ada indahnya, tanpa mereka bagaimana saya mampu merasakan manisnya ukhwah kerana ALLAH, dan tanpa mereka siapalah saya.

Tribute to mereka yang bergelar sahabat saya:

Ketika mula bertemu
Terasa bagai telah lama bersua
Kau sambut hulur tanganku
Bertegur sapa penuh mesra
Masa terus berlalu
Dan kita tetap seiringan berjalan
Menempuh onak liku
Lalui semua suka dan duka bersama
Biarlah apapun rahsia
Dan kelemahanmu tetap engkau temanku
Riangnya saat kita ketawa
Asyik senda dan bercerita
Walau sesekali pandangan kita berbeza
Andainya tetap serupa
Adakalanya kita juga saling terluka
Namun di akhirnya kita tetap bersama
Dan kini dipisahkan dua benua
Saling mengejar cita
Tak pernah kulupakan
Detik yang indah bersamamu temanku
Kupasti suatu masa
Engkau dan aku kan bertemu semula
Kembali menjalinkan detik nan indah
Untuk kenangan bersama
footnote: buat Pia, Bihah, Ain, Ainul, Syazi, Wanie dan Pahana, terima kasih untuk hari2 yang terlalu indah ini. Sayang kamu semua!!!

3 BICARA ANDA:

mcjust.lol said...

dok ngn kwn2 mmg best! xkn rase nk kapel pon, hahaa! =D

intan said...

maaf sebab tidak turut serta kemas kelas
terpaksa pulang ke KL dengan segera

empunyablog said...

it's okey la dik..nnt lain kali leh join lg...