BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, January 31, 2010

Berapa harga pengalaman ni???

Pernahkah ketika anda ke pasar, anda bertanya kepada pak cik penjual sayur begini, "Pak cik, berapakah harga pengalaman pak cik berniaga sayur ni?" Pernah? Kalau jawapan anda ya, mungkin andalah orang pertama yang bertanyakan soalan luar alam begini. Tapi jangan pelik kalau ada orang bertanya anda sedemikian. Kalau anda tanya saya pun, saya takkan kata anda gila.Ya, pengalaman ada harganya juga. Tapi itulah, kalaupun letak nilai pada pengalaman, sampai bila2 takkan sama dengan nilainya sebuah Lamborghini mahupun rumah banglo lima tingkat dengan swimming pool 5 buah. Sebab apa? Sebab, pengalaman itu tak ternilai harganya. Kalau lah pengalaman itu boleh berkata-kata, bisa saja dia cakap begini, "Kerana diriku begitu berharga." Ececeh, pesanan penaja pulak...Betul, tidakkah anda sedar pengalaman itu memang berharga? Pengalaman berharga sebab semua orang akan merasai pengalaman yang berbeza-beza walaupun melakukan perkara yang sama. Pengalaman tak boleh dibeli di mana2 kedai borong mahupun kedai bundle dan reject shop. Pengalaman tak boleh dijumpai di tepi longkang begitu saja. Tapi pengalaman itu perlu dicari. Mungkin kadang2 ada juga pengalaman yang tidak kita cari tapi datang dengan sendiri. Contohnya, pengalaman diragut mat rempit...eh silap, samseng jalanan...Haa, bukannya kita minta untuk diragut kan? Tapi bila pengalaman itu datang sendiri pada kita, dapat juga la kita merasanya macam mana kena ragut dan lepas tu baru la belajar macam mana nak elakkan drpd diragut. Pengalaman ni macam cikgu la jugak kan? Mengajar kita tanpa kita sedar. Benar, bukan perkara dalam hidup kita ni akan diajar oleh ibu bapa dan guru semata-mata. Apabila dapat satu pengalaman baru, maka dapat lagi 'guru' baru. Tak ke untung namanya tu. Lagi banyak pengalaman kita dapat, maka lagi banyak keuntungan yang kita raih. Sebab itulah kalau nak temuduga kerja misalnya, mesti dia akan tanya dulu sama kita ni ada pengalaman bekerja atau tak. Kalau tak ada, mungkin tidak mengapa sebab itu boleh jadi pengalaman pertama. Kalau ada banyak pengalaman, kira bonus la tu...Tak rugi kumpul pengalaman banyak2, sekali pun cukuplah, sekurang-kurangnya dapat la juga merasa kan? Tapi jangan la pulak kutip pengalaman dari perkara yang tak sepatutnya. Contohnya, "Saya bangga sebab saya ada pengalaman meniru assignment kawan." Ni contoh aje...Haa, banyak perkara baik yang kita boleh jadikan pengalaman cuma terpulang sama ada nak mencuba atau tak sebab selera itu ada di dada kita masing2. Tepuk la untuk tanya bagaimana.

Hari Jumaat lepas, saya dapat satu pengalaman baru. Tak baru juga la sebenarnya, mungkin pengalaman kedua atau ketiga tetapi di tempat yang berbeza dengan suasana yang berbeza. Kira baru la tu di IPG ni. Bukan saya saja tau yang dapat pengalaman baru tapi kawan2 saya juga. J5 bertugas untuk mengendalikan perhimpuan mingguan. Pertama kali kami semua turun perhimpunan awal, 7.15. Matahari pun tak nampak batang hidung lagi. Eh, sejak bila matahari ada batang hidung? Ni, personifikasi la..Saya jadi Pengacara majlis tau..Hehe...

Sehari sebelum:

P.K.U. merangkap adik kesayangan saya bagi skrip perhimpunan kpd saya. Petang tu jugak kami ke staff room untuk cari KJ Pengajian Melayu. Dr. Shsharuddin Shaari sudi untuk berucap pd perhimpunan esok pagi. Malamnya kami ada short meeting dgn Saudara Syed Fadzroul dan Kak Syaq. Waktu tu jugak la saya kena berlatih dengan depan Kak selepas skrip diedit sikit. Komen Kak Syaq:

Bagus, bakat tu ada cuma kena gilap lagi...(wah, waktu tu saya dah tersenyum malu2 arnab). Kak Syaq pun ada tanya sama ada saya join kursus pengacaraan atau tidak. Kata saya, pada awalnya ya tapi disebabkan saya ada komitmen dengan program lain maka saya serahkan pada classmate saya, Cik Intan(saya tak rasa menyesal pun, saya bukan la teringin sgt nak jadi pengacara, spt saya cakap tadi, nak cari pengalaman aje...) Balik saja di bilik, beberapa orang classmate saya yang kebetulan ada di situ terpaksa menadah telinga mendengar saya berlatih. Nasib korang la tapi saya seronok sebab mereka itu sangat supportive especially my roomate and my PKU la...
[sound check2..123]
Hari kejadian:
Editting dibuat lagi dengan penambahan beberapa perkara. Walaupun mula2 tu ada sikit misunderstand tapi Alhamdulillah dapat diselesaikan dgn baik. Masa mula2 naik rostrum tu, ALLAH saja yang tahu perasaan saya waktu tu. Nak kata 100% nervous pun tak juga tapi more kpd takut la. Dulu masa di sekolah teks ucapan dalam bahasa Inggeris (berlagak la tu, astaghfirullah) dan lebih ringkas. Kalau dalam bahasa Melayu ni, nak kena pula jaga ke'baku'annya. Tengah2 perhimpunan tu, Encik Deva pula panggil minta buat pengumuman dan Timbalan Pengarah pun tiba2 muncul. Paling tak boleh lupa, macam mana saya boleh tersalah sebut nama ayah KJ Pengajian Melayu, Dr. Shsharuddin. Shaari dikatanya Salleh padahal dalam notebook saya pun tertulis Shaari. Mujurlah Tuan Haji Isa (yg pakai baju hijau tu) tegur. Apalah saya ni, buat malu saja kan? Lepas perhimpunan saya telah memohon maaf kepada Dr. Shsharuddin atas kekhilafan saya. Fuh, lega!
Menjadi pengacara majlis bukan sekadar berdiri di depan orang ramai lalu berucap tapi apa yang penting ada insan2 yang memberi penghargaan kpd saya yang membuat saya jadi terharu. Kata mereka:
Saudara Prabu (sebelum perhimpunan): Eh, kamu bukan pakai speck ke? Nampak ke ni nak baca skrip?- hehe..see, tak sangka inche Prabu tu sedar kewujudan saya kat maktab ni padahal saya cakap pun tak pernah dengan dia.
Saudara Prabu lagi (selepas perhimpunan): Terima kasih ye jadi MC.
Saudara Rafifi pun ucap terima kasih juga.
Kak Ain: Bagus2...
Timb. Exco Protokol: Walaupun ada salah sikit tapi OK la tu.
Ainul: Lain la kak
Abang Firdaus (bertembung di staff room): Bagus2...
Waktu dapat penghargaan rasa macam terapung-apung di awan aje. Saya bukan la mengharapkan pujian daripada sesiapapun kerana segala puji-pujian itu hanyalah untuk ALLAH. Cumanya bila ada ada insan2 yang menghargai usaha saya, itulah momentum untuk saya buat lebih baik lagi. Pengalaman dan penghargaan: perkara yang berbeza tapi kedua-duanya memberi erti hidup. Kedua-dua bukannya nilai RM10. Kalau lah boleh dijual, tentu saja saya akan melayangkan cek untuk membelinya daripada anda? Boleh?


footnote: bersyukur dengan kepada ALLAH kerana Dia masih memberi peluang kpd kita merasai bermacam2 perkara di dunia ini. Lantas nikmat Tuhan yang manakah mahu kamu dustakan?

2 BICARA ANDA:

Mcjust said...

hebat lor...
tahniah sbb telah berjaya mnjdi emcee dgn jayanya~ =D

tenno said...

hehe..
tima kasih...
try test je tu.. :-)