BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, January 5, 2010

AISYAH; WANITA SOLEHAH SEBAGAI SURI TELADAN~part 5


Mempunyai suami teladan

Aisyah mempunyai suami yg mulia di dunia dan di akhirat. Aisyah r.a. juga memberikan gambaran kpd kita bagaimana pergaulannya dgn Rasulullah S.A.W. agar dicontohi oleh kaum muslimin.

Aisyah berkata: "Saya pernah bermain-main dgn bermacam-macam anak patung, lalu datang beberapa orang sahabat wanita saya dan mereka menjauh dari Rasulullah. Kemudian baginda keluar dan menyuruh mereka masuk, mereka pun bermain bersama-sama saya."

Aisyah berkata lg: "Rasulullah pernah masuk ke tempat saya ketika saya sedang bermain-main dgn bbrp anak patung, lalu baginda bertanya: "Apakah ini wahai Aisyah?" "Saya menjawab: "Ini kuda Salman yg mempunyai beberapa sayap." Lalu baginda tertawa."

Imam Az-Zuhri meriwayatkan dari Urwah, dari Aisyah ia berkata: "Rasulullah pernah berdiri di depan pintu kamarku ketika orang-orang Habsyah sedang bermain anggar di masjid. Baginda melindungi saya dengan selendang baginda agar saya tidak dapat menyaksikan permainan mereka. Baginda terus saja melindungi saya sehingga akhirnya saya menjauh. Mereka bermain seperti wanita-wanita muda yg suka bermain.


footnote: perempuan itu diciptakan dekat di bahu lelaki untuk dilindungi...

0 BICARA ANDA: