BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, November 13, 2009

MEMBERI SALAM KEPADA LELAKI

Islam amat menganjurkan umatnya memberi salam kepada orang yang dikenali dan juga orang yang tidak dikenali. Orang lelaki memberi salam pada orang lelaki dan wanita memberi salam kepada wanita. Walau bagaimanapun, ada kelongggaran di mana wanita boleh memberi salam kepada orang lelaki yang dikenali seperti saudara mara, jiran terdekat, kakitangan sepejabat dalam urusan tertentu dan sebagainya.

Indahnya Islam, dalam syariat yang ketat mengawal kehormatan wanita masih ada kelonggaran2 untuk menjalin silaturahim dengan pihak tertentu. Kelonggaran ini tidak bermaksud wanita boleh memberi salam sesuka hatinya tanpa batas yang tertentu.

Firman Allah S.W.T.:

Maksudnya: Wahai ister-isteri nabi, kamu semua bukanlah seperti mana-mana perempuan yang lain kalau kamu tetap bertakwa. Oleh itu, janganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja(semasa bercakap dengan lelaki asing) kerana yang demikian boleh menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya(menaruh tujuan buruk kepada kamu), dan sebaliknya berkatalah dengan kata-kata yang baik(sesuai dan sopan).

Walau bagaimanapun, keringanan untuk memberi salam kepada lelaki perlulah mengikut syarat2 yang tertentu.
Syarat2nya ialah:
1) Jgn bercakap, berbual, beri salam dgn nada yg mendayu dan lunak.
2) Tidak boleh memulai perbualan yg tdk mendatangkan manfaat.
3) Hendaklah menutup aurat.
4) Berusaha terlebih dahulu utk mencari mahram bg mewakili wanita itu bercakap dgn lelaki. Jika tiada, dibolehkan bercakap sendiri.
5) Hendaklah berbual dlm keadaan yg baik dan tdk menimbulkan fitnah.

Kelonggaran yg diberikan kpd wanita utk memberi salam kpd lelaki khususnya kpd org yg lebih tua, sahabat handai, dan jiran adalah bertujuan menghormati dan memelihara hubungan persaudaraan sesama Islam tdk dilarang asalkan wanita pandai menjaga batas tertentu.
Kebebasan yg disalahgunakan oleh wanita boleh mengundang fitnah. Adakalanya ada sesetengah wanita yg sengaja ingin berbual-bual dgn lelaki yg bukan mahramnya. Pergaulan tanpa batasan ini boleh membawa kepada perzinaan. Sebagai wanita, kita patut menyedari tentang larangan memulakan perbualan sesuka hati dengan lelaki tanpa tujuan


feetnote: dipetik drpd buku Hadiah Buat Muslimah tulisan Ustzh Siti Nor Bahyah.

0 BICARA ANDA: