BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, September 19, 2014

Review Kekasih Waktu



Salam alaik.
Sebelum apa-apa nak belanja kulit dulu. Kulit yg menyimpan makna di sebalik ilustrasinya.


Naskhah ini saya khatam sebagai self-reward usai marathon assignment yg panjang. Sebuah kisah yg manis, ditulis penulis yg manis dgn bahasa yg manis. 
Kalau sesiapa yg pernah membaca karya2 Kak Su sblm ini tentunya watak Zaynn, Najaah, Farhana dan Imran dekat di hati kalian. Dan watak-watak ini terasa hidup di sekeliling kita. Inilah kekuatan penulis yg tak dpt dinafikan selain kemampuan menterjemah latar tempat hingga kita terasa dibawa menikmati momen indah itu. Hai, Kashmir mung tunggu aku datang!


Saya bahagikan kisah ini kpd dua bhgn: 
i)kisah cinta zaynn-dian-najaah
ii)kisah cinta farhana-imran

Mulanya saya hendak letak Rindunya Kian Membara di sebelah tp setelah Kak Su `membantu` membuat flashback saya abaikan hasrat tersebut (tp blh jg nak ulang baca RKM untuk ambil feel kata org). 

Sedikit sinopsis: 
Zaynn yg menyambung pengajian ke Kashmir tlh jatuh hati dgn Dian anak si duta. Mulanya Zaynn menyangka dia cuma bertepuk sebelah tangan. Tapi rupa2nya si nilam yg dia puja juga punya rasa yg sama. Najaah si adik tiri turut menyimpan rasa tetapi dibiarkan menjadi rahsia. 
Si ibu, Farhana bersatu dengan Imran, lelaki yg setia menunggu stlh bbrapa kali trlepas peluang (Mcm mana blh brsatu itu kena baca sndri). Namun, panas tidak sampai ke ptg. Hujan turun tiba2 di tgh hari. Rumahtangga mereka diuji dan mngubah hati keduanya. 
Apakah kesudahan kisah cinta mereka ini? Semua akan terjawab dlm naskhah setebal 418 terbitan rumah JS Adiwarna ini.

Pengajaran yg saya dapat: 
1-Cinta tak semestinya memiliki. Blm tentu percintaan itu akn berakhir di jinjang pelamin. Kalau sungguhpun kita cintakan seseorang sepenuh jiwa, jika Allah sudah tentukan bukan dia yg akn bdampingan dgn kita hingga akhir hayat maka tidaklah. Jadi, antara Dian dgn Najaah ni siapa yg dpt memiliki Zaynn akhirnya? Haaa....Apalagi, baca jgn tak baca. 
2-Tiada pantai tak dilanda ombak. Begitu juga rumah tangga. Saya pernah dengar org kata tempoh untuk sebuah rumahtangga stabil adalah tiga tahun. Tapi itu bkn jaminannya. Kalau tak ada cinta bagaimana ya kalaupun dh hidup bersama bertahun-tahun? Itu yg terjadi kpd rumahtangga Farhana dan Imran. Bila pucuk muda dtg mentunaskan rasa cinta waktu itulah Imran sedar yg dia mengahwini Farhana tanpa ada rasa cinta lg tp hanya simpati. Benarkah stlh dia sendiri mengatakan Farhana itulah rupa untuk mengungkapkan cinta. Farhana pula bagaimana? Adakah lg rasa cinta itu stlh menjeruk rasa pd si suami. Nak tahu kesudahan kisah anah-imran ni kenalah baca ye.
3-Ajal itu rahsia Allah. Kita tak tahu bagaimana kita akan dimatikan. Sedangkan Saidina Khalid al Walid panglima perang berharap mati di medan perang ttp akhirnya ajal beliau di pembaringannya. Tetapi kita boleh memilih dlm keadaan mana kita hendak mati; baik atau sebaliknya. Husnul khatimah atau suul khatimah. Hah, ckp pasal mati ni siapa pulak yg mati? Jeng, jeng, jeng...

Dari segi bahasa saya tak mahu komen. Siapa tak kenal Kak Su kan? Subhanallah, lenggok bahasanya tu boleh buat kita rasa menari2 di awangan tau. P/s: Kredit kpd Js Adiwarna atas usaha meninggikan martabat bahasa Melayu. 
Dari segi input sejarah saya bagi pujian (sedikit sebanyak saya tahu kisah di sebalik cinta Shah Jahan dan Mumtaz juga sejarah berkaitan empayar Moghul). Kritikan sosial juga ada. Membuatkan novel ini terisi. Bukan novel cinta biasa. 
Cuma agak terkilan sedikit krn bahagian Zaynn dan Dian kurang diketengahkan (sb saya mengharapkan lebih drpd itu..hehe) dan kurang sedikit manisnya. Mungkin sb watak Dian itu sendiri kut yg sejuk beku. Almaklumlah, jurutera. Mujur ada Zaynn si anak professor yg pndai bermadah pujangga. Ngee..
Keseluruhannya, kisah manis ini sgt meruntun emosi (mana ada novel kak su yg tak meruntun emosi. Haha).. sampaikan dah tutup buku pun saya sambung menangis lagi. Haha.  (Ah, tak boleh.. sedih betul. Duk teringat-ingat lg ni.  T__T)Terasa hidup betul watak2nya. Angkat ibu jari untuk penulis.

Watak yg paling meninggalkan kesan tentulah hero kita, Zaynn Nur Luthfil. Abang yg baik, anak yg baik, kekasih yg baik. Segala adjektif yg positiflah nak bg ke Zaynn ni. Bagaimana Zaynn yg mulanya mcm tak ada tujuan hidup akhirnya mengubah dirinya mnjadi 'orang' mmbuat saya rasa nak bertukar watak dgn Dian tu. Over sungguh. Sungguh, saya rasa Zaynn ini lelaki yg matang dan bertanggungjawab. Dan saya paling teringat yg Zaynn pernah berkata dlm hati yg dia sanggup menikahi Najaah dan belajar untuk mencintai adiknya itu kalau tak ada sesiapa nakkan Najaah. Tapi apa boleh buat, Dian dtg dlm dulu dalam hatinya. Lagipun, cinta tak boleh dipaksa2kan?
Apa2pun Burhanuddin al-Helmy aka Ustaz Din tetap mnjadi pujaan hatiku. Oh ya, kpd peminat2 Ustaz Din, beliau ada bt cameo dlm novel ni. Begitu juga Durrah dan Haikal (>_<). Apa ceritanya, kome bacalah sendiri.


Sedikit cebisan kata2 daripada penulis:

Mencintai itu seperti menjaga.

Menjaga agar tak ada luka. Menjaga agar tak ada kecewa.

Itulah yang Najaah buat untuk Zaynn yang dia cinta. Sungguhpun mereka suka bertikam-lidah tetapi dalam diam-diam dia tetap menatang hati Zaynn. Sayangnya, hanya ada Dian Zahra dalam hati Zaynn. Tidak terlintas untuk Zaynn jatuh kasih pada adik tirinya sendiri. Kalau jatuh kasihan itu adalah.


Kerana hakikat cinta itu damai.
Mendamaikan dua hati yang bertentangan.

“Cuba Najaah buka hati pada orang, tentu hidup Najaah lebih bermakna.”
“Umi dulu?”
“Umi doakan Najaah dapat jodoh dengan pemuda baik-baik.” Dr. Farhana ibu tirinya itu enggan bercerita tentang sejarah hati sendiri.

Hakikat cinta adalah dekat.
Mendekatkan setiap hati yang berjauhan.

13 tahun berlalu
Dr. Farhana selalu merasakan dia sudah berjaya mengikat hati suami seperti jalinan permaidani Kashmir: teguh dan kuat. Tetapi hati lelaki bukan begitu fitrahnya. Ada waktu-waktunya dia terlepas bebas bak layang-layang ditiup angin.

Siapa pun bersetuju yang rumah tangga itu seperti sehelai permaidani. Semakin lama semakin bernilai dan mahal. Kita tidak akan mudah-mudah membeli yang baharu kalau kita sudah memiliki sebidang yang cantik dan berharga di rumah.

Benarlah pepatah Arab berkata, perkahwinan itu pertemuan dua hati yang ada seribu perbezaan. Jadi, usah diungkit kalau kita tak serupa.


Saya ingatkan, walaupun novel ni berlatarkan belakangkan India terutamanya di Kashmir tp ni bukan cerita hindustan yg mcm Jab Jab Phool Khile tu. Haa.. tak ada ya adegan menari guling2 atas rumput tu. Bg yg suka cerita 'rare' anda pasti tak rasa 'rare' dgn ending yg 'rare'. Ha, pening tak? Apa2pun slmt membeli dan membaca.

Zaynn digambarkan ada iras2 Shashi Kapoor. Sungguhlah melting mak cik2 kalau yg melihat ni...

mcm ni lah agaknya kalau Zaynn duduk di atas shikara tu...


Sami Yusuf ke Ustaz Din ni? haa..

dapat free gift note pad lagi :)

terima kasih kak su sudi t/tgn utk peminat yg mengada2 ni..ngee

daripada 5 bintang saya saya bg 4.8 :D

0 BICARA ANDA: