BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, October 26, 2011

tarbiyah jasadiah

Salam alaik...

Agak lama juga tak mengupdate blog. Alhamdulillah, cuti yg ada ini memberi sedikit ruang untuk menunaikan hak kepada blog.

Semalam sahabat2 usrah datang ziarah ke rumah. Jamu mereka hidangan tengah hari yg tak seberapa. Then, berjaulah ke Padang Besar sebelum hantar Kak Zura pulang ke rumah di Arau bersama2 Zu yg akan menghabiskan cutinya di Perlis. Walaupun sekejap, alhamdulillah tetap rasa gembira. Ukhwah yg terjalin atas dasar akidah sentiasa manis!

Hari ini, anak-anak dara dan anak-anak teruna 'dikerah' berkebun bersama ibu terchenta mereka. Saya akui, saya bukanlah seorang yg rajin bersenam, exercise sana sini dan sukan pun tak berapa minat. Tarbiyyah jasadiah ni memang saya kurang laksanakan kecuali terpaksa atau dipaksa. Alhamdulillah, hari ni terlaksana juga tarbiyyah jasadiah biarpun sekadar berkebun, tolong cabut rumput-angkat pasu je. Keluar juga peluh sikit-sikit. Seronok berganda bila si kecik pun sibuk juga nak menolong. Sambil-sambil berkebun tu, sempat juga ditarbiyah oleh ibu. Hehehe. Biasalah, namanya saja anak dara tapi bila bab-bab tanam pokok bunga ni siapa pun tak nak ambik kisah. Haih, buat malu je...

InsyaAllah, projek 'kebun baru ibu' akan bersambung lagi. Harap2, banyak lagi yg blh belajar. Chaiyok2!!!

orang nak menyapu, dia pun sibuk nak menyapu...
yg penting tgok kasut Phua Chu Kang dia tu...

anak soleh sedang membantu ibunya...

cuba teka ni pokok apa?
jangan la cakap ni pokok kelapa sawit...
percaya atau tak, ni adalah pohon kurma yg dah berusia 19 tahun! Subhanallah!

 


قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمُؤْمِنُ الْقَوِيُّ خَيْرٌ وَأَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ الْمُؤْمِنِ الضَّعِيفِ وَفِي كُلٍّ خَيْرٌ احْرِصْ عَلَى مَا يَنْفَعُكَ وَاسْتَعِنْ بِاللَّهِ وَلَا تَعْجَزْ وَإِنْ أَصَابَكَ شَيْءٌ فَلَا تَقُلْ لَوْ أَنِّي فَعَلْتُ كَانَ كَذَا وَكَذَا وَلَكِنْ قُلْ قَدَرُ اللَّهِ وَمَا شَاءَ فَعَلَ فَإِنَّ لَوْ تَفْتَحُ عَمَلَ الشَّيْطَانِ




Rasulullah Saw. bersabda, “Orang mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dicintai oleh Allah Swt. daripada orang mukmin yang lemah. Pada masing-masing memang terdapat kebaikan. Capailah dengan sungguh-sungguh apa yang berguna bagimu, mohonlah pertolongan kepada Allah dan janganlah kamu menjadi orang yang lemah. Apabila kamu tertimpa suatu kemalangan, maka janganlah kamu mengatakan, ‘Seandainya tadi saya berbuat begini dan begitu, nescaya tidak akan menjadi begini dan begitu.’ Tetapi katakanlah, ‘lni sudah takdir Allah dan apa yang dikehendaki-Nya pasti akan dilaksanakan-Nya.’ Kerana sesungguhnya ungkapan kata 'law' (seandainya) akan membukakan jalan bagi godaan syaitan.’” (HR. Muslim, Ibnu Majah dan Imam Ahmad)


footnote: tersalah beli pokok kt ibu di Padang Besar semalam...kikiki >_<

0 BICARA ANDA: