BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, March 31, 2011

BUKAN LAGI ALASAN

Apa yang anda lihat sekarang bukan iklan tudung Arini atau promosi melancong ke Iran.
Tapi ini ialah sebahagian daripada wajah-wajah pemain ragbi wanita Iran.



Fatemeh Moolai (mengangkat tangan)-jurulatih pasukan memberi arahan kpd anak buah ketika perlawanan ragbi. Ini merupakan kemunculan kali pertama mereka di Eropah.


Nazanin Ammanyan (kiri) bergelut dengan Michela Este (kanan)

Pemain Iran, Zohre Eyni (kiri)

Farzaneh Navab Rad (Iran)  diasak Federica Carlet (Itali)

Errr... Sebelum tu, boleh bagitau saya ada nampak mana2 pemain Iran ni tidak bertudung????

Captain Zohre Eyni, 22, said: 'First I played football but I now play rugby as I really enjoy it but my family are not so sure it is the right thing for a woman.
'The whole team has learnt how to keep the veil in place so that it doesn't interfere with play and I think we have shown that even a physical game like rugby can be played in a veil.
'There are no risks playing in a veil, as I said what is important is that you arrange it safe and well, what you have to be careful with is losing your tracksuit bottoms in a tackle or scrum.'

Temubual bersama Alireza Iraj, jurulatih pasukan ragbi wanita Tehran, beliau mengatakan sbg lelaki dia perlu mengikut hukum Islam yang telah ditetapkan iaitu jantina yang berbeza tidak boleh bersentuhan melainkan mereka berkahwin atau ahli keluarga.
Ketika melatih anak buahnya tackle, Iraj menjaga jaraknya dengan mereka dan memberi arahan kepada salah seorang daripada mereka cara merampas bola daripada melakukannya sendiri.
Di Iran, ragbi wanita telah diperkenalkan sejak 10 tahun yg lalu dan semakin popular.

Kemunculan mereka ini (terutama dgn penampilan bertudung dan menutup aurat) menimbulkan perdebatan dlm kalangan beberapa pihak. Ada yg bersetuju dan ada yang membangkang. Masing2 dengan alasan dan pandangan tersendiri. Saya tak ingin menimbulkan polemik di sini, sekadar menjentik fikiran anda. Mungkin boleh kongsikan pandangan bersama!
* * *
Islam tidak melarang wanita dari bersukan. Islam untuk semua, baik lelaki mahupun wanita. Islam itu agama yang syumul, merangkupi seluruh aspek kehidupan, dari sekecil-kecil perkara hingga sebesar-besarnya. Sukan juga merangkumi aspek kehidupan kan? Menjadi seorang muslimah tidak bererti kita tidak dibolehkan bersukan. Namun haruslah mengikut syariat. Menutup aurat, menjaga batasan pergaulan dan maruah diri. Saya tak nampak di mana perlunya membuka aurat setiap kali ingin bersukan. Muslimah-muslimah Iran ini telah membuktikan biarpun menutup aurat, masih saja boleh bersukan. 
Ruqaya al-Ghasara telah membuktikan, dengan menutup aurat pun mampu meraih pingat emas di sukan Asia.

Untuk menutup aurat...hmm...
Apa kata anda?

Kata saya: bukan lagi alasan...




sumber: gizmodiva.com

0 BICARA ANDA: