BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, October 6, 2010

Sekolah oh sekolah...

Salam alaik

3 Oktober 2010; 8-12 pm
Venue : ACS Ipoh 

Outdoor xtvt for TESLIANs. Watching The Three Musketeers at ACS.(hah, sudah! apesal tetiba daku ber'speaking' pulak ni?). Ni 2nd time tgok live play lps senior punya Merchant of Venice dulu. ACS boleh tahan hebat jugak ye. Eh, tak! Memang hebat pun. Tiga hari berturut2 pentaskan cerita yg sama, tak cukup hebat lagi ke tu? Tercabar team Macbeth dibuatnya.Tercabar ke? Haha...

Athos, Porthos, Aramis

Apa yg best?
~costume yg cun (mcm org nak kahwin pun ada)
~sound system pun OK la
~dewan tak padan dgn kecik, air-cond bukan main byk (dewan sri tanjung bila lg yek?)
~pronunciation n articulation mmg bagus la (biasa la, sek2 speaking kan)

ni versi Melayu ke?


Yang tak bestnya...
~ada adik2 duduk sebelah menyebelah lelaki dan perempuan. Alasan tak cukup tempat duduk tak blh diterima sbb boleh je kan duduk kt tepi2 mcm kawan2 yg lain. Tak sedap pulak mata akak ni memandang walaupun dlm gelap. Lagipun kita pergi dgn tujuan yg baik kan...
~adegan berpegangan dan berpelukan berlawanan jantina turut diselitkan dlm drama..hmmm..
~makanan agak mahal (hah, nugget 2 ketul singgit? biar betik betul!)

Tapi, saya nk ingtkan ACS ni adalah singkatan kpd Anglo Chinese School. So majoriti studentnya adalah kaum Cina n India. Budak Melayu, kira dgn jari tangan pun dah cukup. That's why la pegang dan peluk tu tak jadi hal pd mereka. Tak boleh la nak salahkan mereka sbb ni bukan sekolah agama or sekolah yg majoriti studentnya Muslim. Dan kebanyakan mereka tak mempunyai fikrah Islam pun. Lain la kalau Muslim buat kan. Mmg nak kena sekeh sgt la tu. Sah2 la dosa, sekali dgn yg tengok dpt sahamnya. Apa2 pun credit utk mereka sbb tak ada pelajar Muslim involve dlm play ni. Pelajar Muslim jd pegawai trafik je. Dan adegan yg ditonjolkan tak la keterlaluan walaupun cara pemakaian boleh tahan seksi 'mantap' jugak. Ahha.. 

Pada saya, kalau nak anak2 mahir dan fasih berbahasa Inggeris, sekolah ni salah satu pilihan yg bijak, pelajar di sini didedahkan dgn bermcm2 ilmu spt muzik, lakonan dsb. Tapi disebabkan majoriti studentnya bukan Muslim, saya mungkin akan berfikir pat lima nam kali dulu kut utk menghantar anak saya ke sini. Bukan mendiskriminasi, tp kena pastikan basic agama dan aqidahnya betul2 mantop dulu baru boleh hantar ke sekolah yg ada byk 'cabaran' ni supaya boleh beza yg mana satu dosa, yg mana satu pahala, yg mana satu Allah suka, yg mana satu Allah murka. Saya duk kt maktab ni pun dah debar semacam je, kalau duk kat sana tu, wallahu'alam. Saya pun ada jgk kawan2 yg bljr kat ACS dulu dan alhamdulillah, mereka OK je. Sebenarnya benda ni, depend la kpd diri masing2, pandangan masing2. Kalau rasa mampu, go on, tak ada masalah. Sekolah yg majoriti studentnya Muslim pun tak semestinya boleh hasilkan product 100% berkualiti. Yang penting, sejauh mana kekuatan kita utk menghadapi cabaran2 terhadap iman dan aqidah ni. Macam duk oversea jugak, hidup sbg golongan minoriti. Kalau tak kuat, takkan mampu nak hidup sbg seorang Muslim yg benar2 Muslim. Semuanya berbalik kpd diri kita sendiri. Apa yang penting? Kerjasama!   Keredhaan Allah mesti diletak di hadapan.

Satu hari, saya tanya ibu, "Ibu nak tak hantar Chik2 pi sekolah Cina?" -atas rasional boleh kuasai banyak bahasa dan belajar mcm mana org cina bljr lalu jd bijak mcm mereka
jawab ibu, "sapa nak hantaq?"
"hmmmm..."
~bila fikir2 balik, bukan masalah jarak atau siapa yg nak hantar di sini, tp cukup bersediakah kami utk beri didikan agama yg kuat dan kukuh pd Chik2 di samping ilmu dunia? Huh, saya pula yg terasa beratnya tanggungjawab ni. 4 tahun lg Chik2 akan melangkah ke alam pra sekolah, saya pula akan memulakan tugas sbg pendidik. Mampukah saya utk mendidik Chik2 dgn tangan saya sendiri sedangkan saya tak pasti waktu itu abah dan ibu masih terdaya atau tak. Harapan saya pd Chik2 tidak la terlalu besar tp alangkah baiknya kalau dlm keluarga saya nanti ada seorang ustaz,seorang yg ada al-quran di hatinya, kalau bukan ustaz tp mcm ustaz pn dh kira OK. Ye la kan nak tunggu kakaknya dpt ustaz tak tau la bila kan. Hahaha...

thanks Syai utk baju raya Izzul Haziq!

Izzul Haziq jgn suka hentak2 kepala ye, nanti tak pandai dah adik Along


footnote: nasib baik la ada usrah, kalau tak Fatinnur dah lama 'mati lemas" kat maktab ni...Terima kasih Kak Nora utk taujihad dan tarbiyah yg tak putus2. Memang kak usrah terbaeklah!

0 BICARA ANDA: