BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, January 8, 2010

=pAKu di hATi=


Bbrp ketika yg silam, ada seorg tua yg mempunyai seorg nak lelaki yg bernama Mat. Mat membesar menjadi seorg yg lalai menunaikan suruhan agama. Meskipun tkh berbuih ajakan dan nasihat serta perintah drpd ayahnya agar Mat bersembahyang, puasa, dan lain2 amal kebajikan, Mat tetap meninggalkannya. Sebaliknya amal kejahatan menjadi kebiasaannya. Kaki judi, kaki botol, dan seribu macam kaki lagi menjd kemegahannya. Suatu hari lelaki tua td memanggil anaknya dan berkata,"Mat, kau ni terlalu sgt lalai dan berbuat kemungkaran. Mulai hari ini aku akn pacakkan satu paku tiang di halaman rumah kita. Stp kali kau berbuat satu kebajikan, sebatang paku akan kucabut keluar dari tiang ini."

Bapanya berbuat sepertimana yg dijanjikan dan stp hari dia akan memukul bbrp btg paku ke tiang trsbut. Kadang2 berpuluh-puluh paku dlm sehari. Jarang benar dia mencabut keluar paku dr tiang. Hari bersilih ganti, bulan berganti bulan, dr musim ribut tengkujuh hingga musim kemarau, tahun berganti tahun. Tiang yg berdiri megah di halaman kini telah hampir dipenuhi dgn tusukan paku2 dr bwh sampai atas. Hampir stp permukaan tiang itu dipenuhi dgn paku. Ada yg berkarat dek hujan dan panas.

Setelah melihat keadaan tiang yg bertusukan dgn paku yg menjijikkan pandangan mata, timbullah rasa malu. Maka dia berazamlah utk memperbaiki dirinya. Mulai detik itu, Mat mula sembahyang. Hari itu saja lima butir paku dicabut ayahnya dr tiang. Besoknya sembahyang lg ditambah dgn sunat2nya. Lebih banyak lg paku dicabut.Hari berikutnya Mat tinggalkan sisa2 maksiat yg melekat. Maka semakin byklah tercabut paku2 td. Hari demi hari makin byk kebaikan yg dilakukan oleh Mat dan semakin byk maksiat yg ditinggalkan hingga akhirnya tinggal sebatang paku shj di tiang.

Maka ayahnya pun memanggil anaknya dan berkata: "Lihatlah anakku, ini paku terakhir dan aku akan cabutkannya keluar sekarang. Tidakkah kamu gembira?" Mat merenung pd tiang tersebut, ttp disebalik melahirkan rasa gembira sbg yg disangkakan oleh ayahnya, dia mula menangis teresak-esak. "Kenapa anakku?"tanya ayahnya, "Aku menyangkakan tentunya kau gembira kerana semua paku tlh tiada." Dalam nada yg sayu, Mat mengeluh,"Wahai ayahku, sungguh benar katamu, paku2 itu telah tiada, tp aku bersedih kerana parut2 lubang dr paku itu tetap kekal di tiang bersama dgn karatnya."

Dengan dosa2 dan kemungkaran yg seringkali diulangi hinggakan mnjd suatu kebiasaan, kita mungkin blh mengatasinya atau cara beransur-ansur menghapuskannya tp ingatlah bahawa parut2nya akan kekal. Dari itu, bila mana kita menyedari diri kita melakukan suatu kemungkaran, ataupun sedang di ambang pintu tabiat/habit yg buruk, maka berhentilah serta merta kerana setiap kali kita bergelumang dgn kemungkaran, maka kita tlh membenamkan sebilah paku lg yg akn meninggalkan parut pd jiwa kita meskipun paku itu kita cabut kemudiannya. Apatahlagi kalau dibiarkan ianya berkarat dlm diri sblm dicabut. Lebih2 lagilah kalau dibiarkan berkarat dan tidak dicabut. Wallahualam...

0 BICARA ANDA: