BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, January 16, 2010

GuRu TaNpA sUaRa

Manusia tak bisa meramal apa yg akan berlaku pd masa akan datang begitu juga sesaat yg akan tiba kerana hanya ALLAH yg Maha Mengetahui apa yg ada di langit dan di bumi. Manusia tidak akan tahu bila dia akan diuji oleh ALLAH dan sesukar manakah ujian tersebut. Tidak ada satu manusiapun yg akan terlepas dr ujian ALLAH.

Namun apa yg pasti ALLAH tidak akan membebani hambaNya dengan perkara yg mereka tidak sanggupi. Segala ujian yg ditimpakan setimpal dengan daya kekuatan kita sebagai hamba ciptaanNya.

Ramai menganggap ujian itu sesuatu yg pahit, penuh dgn kesakitan, kegetiran, kepayahan dan segala macam kesukaran. Tapi berapa ramai yg merasai betapa manisnya sebuah ujian itu jika dihadapi dengan sabar, redha dan tawakkal kepada ALLAH. Mengapa harus melihat ujian dari sudut yg negatif tanpa memikirkan mengapakah ALLAH menurunkan ujian tersebut kpd kita. Ujian yg ditimpakan kpd kita apalah sangat jika dibanding dengan ujian kpd Rasulullah dan para sahabat. Dan lihat kemanisan di sebalik ujian itu adalah,Islam berkembang sehingga ke hari ini.

Ujian ditimpakan untuk mengukur tahap keimanan. Analogi mudah yg saya beri sama ketika kita menduduki peperiksaan.

Peperiksaan=ujian ALLAH

Persiapan/bekalan: ilmu pengetahuan=sabar=redha

Kayu ukur: keputusan cemerlang=ketinggian iman

Setiap peperiksaan perlunya persediaan yg rapi yakni ilmu yg cukup dan pengetahuan yg luas. Jikalau ilmu kurang, manakan dapat mengecapi kejayaan yg cemerlang. Jikalau ilmu yg banyak, pengetahuan pula luas, maka InsyaALLAH dengan izinNya kejayaan berada di genggaman, tak perlu dikhuatirkan. Sama juga dengan konsep ujian ALLAH ini. Anggap saja sabar dan redha itu sebagai persediaan kita menghadapi dan mengharungi ujian ALLAH untuk menentukan tahap keimanan kita kepadaNya. Kalau ditimpa ujian sedikit sudah mengalah lagi berputus asa, maka ukur sendiri setinggi manakah keimanan kita. Jikalau setiap ujian dihadapi dengan kesabaran yg tiada batasan maka InsyaALLAH kita sedang merasai kelazatannya ilmu sebuah guru yg bernama ujian, tidak bercakap tapi sangat mengajar dan mendidik. Ujian itu kan tarbiyah ALLAH. Tarbiyah pula kan mendidik.Jadi, ALLAH tidak saja2 menurunkan ujian kalau Dia tidak tahu apa yg ingin di'ajar'kan pada hambaNya.

Macam guru dengan pelajar di sekolah. Misalnya seorang murid yg melakukan kesalahan mencuri dirotan oleh gurunya. Tentulah tujuan guru tersebut adalah untuk menyedarkan murid tersebut supaya tidak mengulangi perbuatannya dan berubah menjadi lebih baik. Kemudian, terpulang kpd murid itu sendiri sama ada untuk mengambilnya sebagai pengajaran ataupun sebaliknya.

Belajarlah utk tidak mudah melatah dengan ujian yg ditimpakan kerana di sebalik satu kesusahan tersirat seribu kesenangan, di sebalik satu ujian terselit sejuta hikmah. Berbaik sangkalah kepada ALLAH apabila setiap kali dia menguji kita. Dia menguji kita kerana Dia sayangkan kita. Dia menguji kita kerana ingin mengukur rasa cinta kita kepada Dia. Jika diuji dengan ujian sekecil semut sudah jatuh rebah dan rasa mengalah, maka ditakuk manakah cinta kita kepada Dia. Jika percintaan sesama manusia dikatakan akan menjadi utuh jika selalu diuji kenapa tidak dengan cinta kita dengan Dia kerana cinta Dia melebihi apapun yg ada di muka bumi ini.Wallahu'alam...
footnote: Hari ni saya diuji dgn kehilangan cermin mata kesayangan saya.Hikmahnya: akhirnya sy dpt jg merasa pkai kanta lekap(smntara tgu c/mata siap)hehe....

0 BICARA ANDA: