BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, November 2, 2009

BILA YANG DATANG DIAMBIL KEMBALI...

Orang selalu cakap jgn terlampau suka sgt takut nanti menangis...Aku percaya dgn ungkapan ni tp jrg la terjadi pada aku. Mungkin aku jrg suka kot...Tp tak la bermakna hidup aku tak happy. Suka yg sekadar saja la...Hmm..pernah tak ada satu masa tu kita happy+excited sgt n tiba2 ada satu masa lg kita rasa sedih, mcm nak menangis pun ada tp kita tak tau sebabnya...Tp bila jd something, baru kita akn perasan, "patut la aku rasa tak sedap hati aje, rupa2nya nak jd mcm ni." Mungkin ada yg pernah dan selalu mengalami benda ni dan mungkin jugak tak pernah rasa langsung. Tapi pada pandangan peribadi aku la kan, benda ni more kpd instinct seseorg sbb bukan semua org akan rasa...Ada org akan rasa happy je stp masa, ada jugk yg sedih je memanjang...Perasaan ni mmg satu benda yg sgt kompleks n complicated...

D sini, aku ingin kongsikan kisah sedih aku yg tak terjangka langsung akan berlaku pd aku dlm masa terdekat ni:

Satu petang Ahad yg damai(dua hari selepas balik dari Pangkor)...

Ainul bagitau aku yg dia rasa sedih sgt lepas balik dr Pangkor. Bila aku tanya kenapa, dia jawab, "Mungkin terlalu seronok sgt kt Pangkor kut sampai jd mcm ni. Sedih la Kak Atin tp tak tau nak ckp macam mana." Then, aku mula berfikir2 ttg jwpn Ainul. Entah kenapa, aku pun rasa hati tak tenang aje sejak balik dari Pangkor. Alasannya mungkin sama dgn Ainul, banyak sgt kot buat perkara lagha kat Pangkor then bila balik rasa takut pulak...Takut dosa... Tp tak lama la, lepas bincang sket ngan Ainul, aku pun balik ke bilik. Baru aje nak capai handphone utk mesej Pahana, tiba2 ada call masuk, dari Pahana. " Kak, tau tak Akmal J8 meninggal dunia accident." Waktu dgr berita tu, tak tau la nak cakap apa, macam masa berhenti kejap. Yg terluah dibibir aku cuma lah"Innalillah.." Tiba2 muncul bayangan Akmal kat minda aku, baru aje aku terserempak dgn dia td waktu mkn tengah hari, dan baru aje bersuka ria kat Pangkor hari tu. Tup2 dpt berita yg mengejutkan ni. Hampir menitis jugak la air mata aku. Lepas confirmkan kejadian tu, aku dan kawan2 aku terus bergegas ke hospital. Bukan utk tengok jenazah Akmal aje tp nak tgok classmate ktaorg, Amir yg katanya kritikal. Masa sampai di hospital tu, byk lecturer yg dah ada kat situ, senior, JPP and budak J8 pun ada. Kitaorg diberi peluang utk tengok wajah Akmal buat kali terakhir. Akmal nampak macam tidur aje, tu yg buat kitaorg rasa mcm mimpi aje Akmal dah pergi utk selama-lamanya. Masa kat Pangkor hari tu, dia la jd ketua kitaorg. Tak sangka kan, tengah happy2 aje semua org baru balik Pangkor, tiba2 dikejutkan dgn berita sedih ni...Mmg mcm mimpi la...

Lepas jenazah Akmal dibawa pulang ke rumahnya, kami terus bergegas ke dalam hospital. Katanya Amir dah selesai operation. Waktu tu mmg rasa lega sgt la Amir dah lepas fasa2 yg menakutkan kami tu...Tapi malangnya, kami tak boleh jenguk dia lg sbb kat dlm ICU. Hampir pukul 12 mcm tu, kami pun balik tp dgn sikit terkilan sb tak dapat tengok Amir. Beberapa hari lepas tu, kami pun pergi melawat Amir. Kesian sgt tengok keadaan Amir, mmg sebak sampai speechless kitaorg dibuatnya. Tp Alhamdulillah, Amir still boleh bg respon kat kitaorg. Sampai hari ni, Amir dah dipindahkan ke wad biasa. Pg tadi, ayah Amir maklumkan kat kitaorg yg harapan Amir tipis, mungkin dua minggu lg. Susah nak percaya sb beberapa hari ni Amir ada byk perkembangan positive. Siap boleh buat 'peace' lg. Tp tak tau la kan, sb kitaorg ni bukan doktor. Tapi, kalau la dah sampai masanya utk ALLAH ambil Amir kembali, personally, aku redha. Kalau ALLAH takdir umur Amir masih panjang, maka aku berdoa agar Amir cepat sembuh...

Lepas drpd peristiwa tu, aku byk berfikir pasal mati. Macam mana tiba2 aku mati dan tak sempat nak bertaubat. Macam mana tiba2 aku mati dalam aku tgh buat maksiat. Mcm2 la yg aku fikirkan. Mungkin aku nampak happy saja di luar tp hati aku ALLAH aje yg tahu. Banyak lg perkara yg aku tak selesaikan di dunia ni. Kalau tiba2 ALLAH ambil nyawa aku, macam mana la aku dalam kubur nanti. Nauzubillah...

Ya, ALLAH ampunkanlah segala dosaku..Terimalah taubatku...

buat AKMAL: semoga rohmu dicuri rahmat ALLAH. Kami selalu mengingatimu...Al-Fatihah

kepada AMIR: kuatkan semangat. Masih banyak lagi amanah dan tanggungjawab menantimu di hadapan...

0 BICARA ANDA: