BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, November 8, 2009

AISYAH; WANITA SOLEHAH SEBAGAI SURI TELADAN~part 2

Keistimewaannya
Sayyidah Aisyah dilahirkan dr kalangan keluarga yg sudah beragama Islam. Ia lebih muda 8 tahun drpd Fatimah. Ia pernah berkata, "Aku mengetahui kedua org tuaku bahawa mereka sudah memeluk Islam.." Ia seorang wanita yg cantik dan disegani. Oleh sebab itu dia dipanggil juga dgn Al-Humaira atau si Mawar Merah.
Rasulullah tdk pernah berkahwin dgn wanita yg masih gadis spt Aisyah, dan tdk pernah menyintai wanita spt cinta baginda terhadap Aisyah.
Imam az-Zahabi berkata,"Aku tdk mengetahui di kalangan umat nabi Muhammad bahkan di kalangan wanita secara umum, di mana mereka lebih pandai drpd Aisyah. Kami bersaksi bhw dia adalah isteri Rasulullah di dunia dan di akhirat. Maka rasanya tdk ada kebanggaan melebihi drpd itu."
Perkahwinan yg Mulia
Diriwayatkan drpd Aisyah r.a. ia berkata,"Rasulullah bersabda: "Akku melihatmu dlm mimpi selama tigaa malam, iaitu engkau dibawa oleh malaikat Jibril dlm sehelai kain sutera yg bagus. Jibril berkata:"Ini isterimu." Setelah aku buka, wajahnya ternyata engkau. Lalu aku bersabda:"Jika ini dr sisi Allah pasti Allah akan melaksanakannya."
Tarmizi meriwayatkan drpd Aisyah bahawa malaikat Jibril datang dgn membawa gambar Aisyah dlm sehelai kain sutera hijau kpd Rasulullah S.A.W. lalu berkata:"Ini adalah isterimu di dunia dan di akhirat.."

0 BICARA ANDA: