BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, November 3, 2009

AISYAH; WANITA SOLEHAH SEBAGAI SURI TELADAN~part 1


Para ahli sejarah mencatat kebangkitan pemikiran dan kebudayaan Islam sejak zaman Rasulullah S.A.W. tidak akan melupakan Saiyidah Aisyah Ummul Mukminin. Sejarah telah menceritakan keagungan karnyanya, ilmunya dan keutamaannya.

Tidak hairanlah jika Aisyah mencapai tingkat yg begitu tinggi dlm bidang ilmu dan kecerdasan pemikiran. Ia menjadi pakar rujuk dlm bidang hadis dan sunnah serta menjadi pedoman bagi kaum muslimin dalam menyempurnakan urusan agamanya, kerana dia adalah puteri Abu Bakar as-Siddiq yg mewarisi keperibadian ayahnya. Dia juga isteri Rasulullah S.A.W. dan merupakan wanita yg paling dicintai Rasulullah.

Aisyah memasuki Madrasah Nabawiyah ketika berumur sembilan tahun dan hidup bersama baginda selama sembilan tahun. Ketika Rasulullah wafat, usia Aisyah masih muda. Ia menjadi pemuka pd zamannya, menjadi cahaya yg menerangi umat manusia dlm urusan agama. Menjdi rujukan dlm ilmu agama, menjadi pemuka fuqaha dan muhadisin, menjadi org alim yg byk ilmunya dan perawi hadis yg terkemuka.

Imam az-Zahabi menceritakan tentang riwayat hidup Aisyah dalam bukunya Sirayu A'laamin Nubalaa sbg berikut: "Ia adalah puteri imam as-Siddiq, Khalifah Rasulullah S.A.W. iaitu Abu Bakar Abdullah bin Abi Quhafah. Ibunya bernama Ummu Ruman binti Amir.

Kedua orang tuanya membawanya berhijrah. Kemudian Aisyah dikahwinkan dgn Rasulullah setelah wafatnya Ash Shaddiqah Khadijah binti Khuwailid. Perkahwinan ini terjadi sebelas bulan sebelum hijrah, tetapi baginda baru berkumpul dgn Aisyah pd bulan Syawal stlh pulang dari Perang Badar.

Ketika itu umur Aisyah sudah sembilan tahun. Maka Aisyah banyak meriwayatkan ilmu dr baginda, yg bagus dan memiliki barakah. Dia juga meriwayatkan dr ayahnya sendiri, dari Umar, Fatimah, Sa'ad, Hamzah bin Amr al-Islami dan dr Jumadah binti Wahab. Aisyah meninggal dunia dalam usia 63 tahun.

0 BICARA ANDA: