BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, March 31, 2013

Resensi Cintaku Luruh di Oxford


Salam alaik
Alhamdulillah, akhirnya selesai mengkhatam dan menghadam (barangkali) Cintaku Luruh di Oxford. Karya gandingan pasangan merpati dua sejoli kak Noor Suraya dan abang Imaen ini adalah novel yang saya tunggu-tunggu tahun ini. Jadi, sampai saja baucer buku ke tangan, terus beli tanpa was-was lagi. Hai, buah tangan kak Su siapa yang boleh tangguh-tangguh nak beli kan. Lebih-lebih lagi kali ini berganding pula dengan Inche Housemate Kak Su itu. Lagilah teruja nak membaca kan.

Secara keseluruhannya, Cintaku Luruh di Oxford sepertimana karya2 Kak Su yang lain, tak pernah mengecewakan saya. Macam Kak Su sebut dalam novel beliau, lebih kurang, “bila dah cinta, kita nampak yang baik2 saja.” Jadi, haruslah jadi bias kan dengan penulis kegemaran kita. ;)

Kisah Falah-Zuha
Falah dan Zuha bertemu di Oxford, saling memendam rasa. Zuha yang tiba-tiba terpaksa berhenti belajar dan pulang ke Malaysia ditambah pula salah sangka Falah terhadap hubungan Zuha-Wassim menjadikan hubungan yang belum tercipta itu tergantung begitu saja. Begitu juga salah faham Zuha terhadap hubungan Falah-Damina yang menyebabkan Zuha bertindak mengundurkan diri.
Takdir Allah tiada siapa yang boleh menduga, sekembalinya Falah ke Malaysia, dia dipertemukan kembali dengan Zuhanya. Di saat bahagia hampir menjadi milik mereka, dugaan datang lagi.
Adakah bahagia masih milik Zuha dan Falah tatkala Zuha sudahpun diikat Wassim atau bagaimana? Dan siapa si kecil Aqil dalam hidup Falah? Bacalah sendiri untuk mengetahui pengakhiran kisah mereka.

Komen  
Okey, mahu jujur. Kisah cinta Falah-Zuha ni bagi saya kisah biasa, yang mungkin dilalui oleh kebanyakan orang. Suka sama suka tapi memilih untuk berdiam. Tapi, dengan latar belakang Oxford dan Bukit Dussek (ah, sampai sekarang duk terbayang rumah Falah atas Bukit Dussek tu dengan kebun bunganya) Kak Su dan Abang Imaen buat cerita ini jadi luar biasa. Itulah kemahiran Kak Su, menterjemah latar tempat sampai kita terbawa-bawa ke situ. Macam juga kegemaran Kak Su, membawa kembali nostalgia lama ke masa ini. Kopi Ismail Guru Quran, Changlun, haruslah buat anak Kedah macam saya ini terus jatuh cinta kan. (^_^)

Mula membaca novel ini, saya tercari-cari di manakah ‘gandingan’ itu berlaku. Sebab rasanya gaya dan lenggok bahasanya memang milik Kak Su. Tercari-cari bahagian di mana Abang Imaen ‘memunculkan’ diri. Sampai kadang-kadang saya terlupa yang novel ini adalah novel kolaborasi. Tapi sesuatu yang saya sedar, pemikiran Imaen bagai diterjemah di dalam novel ini terutama hal berkenaan politik, ekonomi, dll (bagi yang pernah membaca karya-karya beliau). Jadi, saya merasakan ceritanya seimbang, ada inputnya, bukan cerita cinta kosong. Jadi, untuk bahagian itu, saya beri pujian sebab lambakan novel cinta di pasaran sekarang (maaf cakap), adalah picisan. Novel cinta yang tak membangunkan pemikiran dan jati diri. Bagaimana Kak Su menerapkan elemen mencintai bahasa dan budaya Melayu itu sendiri menyedarkan saya, tak ramai penulis yang menulis dengan bermatlamat memartabatkan bahasa Melayu macam Kak Su. Saya memang tabik dengan spring dengan usaha2 begini. 

Apa yang buat saya jatuh cinta sungguh2 dgn CLDO ini tentulah watak Zuha itu sendiri, terasa betul2 dekat dgn diri saya. Walaupun Zuha itu penuntut jurusan English Language & Literature tapi cintanya pada bahasa ibunda itu sangat mendalam. Jurusan yang saya ambil sekarang hampir sama dengan Zuha, dan InsyaAllah tidak lama lagi juga bakal bergelar guru Bahasa Inggeris. Tapi Zuha menyedarkan saya, sehebat mana pun kita berbahasa asing, bahasa ibunda kita tetap tinggi martabatnya. Mungkin sebab itulah, saya jarang-jarang membaca novel Inggeris, sebab saya cinta sungguh dengan bahasa Melayu ini! Dan-dan kan. Tapi bila kemaskini status di muka buku pun guna bahasa rojak juga kan. Tapi bila ada kawan-kawan bilang, saya ni guru BI yang minat sastera Melayu, adalah sedikit kembang. Puji diri la pula kan.



bahagian ini buat saya geli hati sendiri.. (^_^)


Bahagian yang lainnya rasa tak perlu saya kupas, bagi saya, karya ini cukup rempah ratusnya. Bagaimana Kak Su dan Abang Imaen membawa kita merasai apa yang ada dalam diri setiap watak itu, itulah formula yang saya cari-cari hingga kini. Bagaimana rasa tawar hati Zuha pada Falah dan Wassim kerana terasa dipermainkan diterjemahkan sehingga pembaca seperti saya juga mampu merasainya, boleh jatuh cinta pada Falah dan pada saat lainnya, jadi tidak ada perasaan pada Falah, dan boleh pula hampir-hampir jatuh suka dengan Wassim sampaikan boleh terlupa pangkat ‘Pak Cik’ si Wassim itu. Ah, hebatkan bahasa kalau kena pada lenggoknya.

Jadi, udah baca haruslah kita ‘promote’ kan. InsyaAllah, novel setebal 738 muka surat ini berbaloi untuk dimiliki. Siapa yang ada keahlian Popular boleh dapat rebate 20% lagi. Beli tau.



0 BICARA ANDA: