BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, April 24, 2012

takutnyeeee....


Salam alaik...
Baru kini saya merasai bait-bait kata as-Syahid Imam Hassan al-Banna, "tanggungjawab yang kita ada melebihi masa yg kita ada". Kalau dulu ada masa untuk tulis mcm2 di blog kesayangan hamba ni. Lately ni, memang tak sempat nak menjenguk blog. Buktinya, untuk tahun ni baru satu entry. Bayangkan...Tahun ini tahun yang agak sibuk untuk saya, melepaskan satu taklifan tidak bererti tiada taklifan lain yang datang. Teringat kata-kata seorang ustaz, kita jangan meminta-minta jawatan tetapi jika ia datang, jangan menolak, jika untuk kebaikan Islam. Namun Alhamdulillah, Allah sentiasa cukupkan masa, beri kesihatan yang baik, semangat untuk terus bergerak kerja...
* * *
Hari Selasa yang berbahagia ini saya tertarik untuk berkongsi sedikit rasa yang ada untuk renungan bersama...

Masalah biasa yang dihadapi muslimat dalam gerakan dakwah. Barangkali...

Soalan 1:
Apa perkara yg kadang2 buat kita rasa selalu takut nak masuk meeting?


Tak ready? tak brainstorm? takut kena bg tazkirah? Tak ready atau tak brainstrom kadang2 ok lagi sebab kadang2 tu sempat curi masa untuk brainstorm dalam meeting (walhal brainstorm dan meeting adalah 2 perkara yg berbeza). Tapi kalau tiba-tiba kena point untuk bg tazkirah tanpa persediaan, memang akan rasa dunia berhenti sekejap, jantung tiba-tiba rasa tak boleh nak pam darah, dan otak seakan mati tiba-tiba.
Sebab apa agaknya perkara2 macam ni selalu terjadi? Kadang2 cemburu tengok orang laju aje beri tazkirah dalam meeting macam air mengalir. Kenapa ye orang lain boleh buat tapi kita tak boleh?
Jawapannya mudah, sebab orang rajin membaca, kita tak. Orang bercakap bila dia ada benda yang nak dicakapkan. Orang diam bila dia tak ada benda nak dicakapkan. Lumrahnya begitu. Kenapa boleh terjadi kes2 tak ada benda yang nak dicakapkan ni? Mudah saja, berbalik kepada jawapan yang mula-mula tadi. Orang yang membaca dia ada ilmu, bila dia ada ilmu dia akan menyampaikan. Begitulah sebaliknya orang yg tak membaca. Kuncinya sgt mudah kan? MEMBACA JAMBATAN ILMU 


Soalan 2:
Kenapa takut nak bagi tazkirah?


Tak tahu nak bagi pengisian apa? Tak hafal dalil? tak tau sirah? tak confident?
Pertanyaan lain yg sering bermain di fikiran adakalanya, layak ke aku nak bagi tazkirah? Layak ke aku nak bagi dalil, ayat quran ni? Nak2 pulak berhadapan dgn 'mereka' yg hebat dalam organisasi. Rasa rendah diri tu adalah sifat yang sukar dikikis. Jika kita sentiasa beramal dengan hadis Rasulullah S.A.W. "sampaikan daripadaku walaupun satu ayat" maka tidak harus wujud rasa-rasa negatif ini. Kenapa orang lain boleh keluarkan dalil sekali maksudnya tetapi kita tidak biarpun sekadar mafhumnya?
Jawapannya mudah, sebab kita malas hafal, malas baca tafsir al-Quran, malas kaji ayat Allah. Orang boleh bacakan dalil sebab dia ingat. Orang ingat sebab dia hafal, faham dan amalkan. Kita? Sudahlah malas membaca, mendengar pun jarang-jarang. Betulkan?

Banyak yang kita sedar tapi buat tak tahu dan banyak juga yang kita tahu tapi tak nak sedar. Rugilah kita ni kan.
Jika kita menyedari semua ini adalah kelemahan kita yang mungkin membantutkan gerak kerja organisasi, mengapa tidak kita berubah? Ingatkah pada pesanan Allah lewat surat cintaNya?

Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. Surah Ar-Ra'd:11

Sama2 kita muhasabah diri. Memperbetulkan yang salah, meluruskan yang bengkok. Usaha yang baik, InsyaAllah dipermudahkan jalan olehNya.

Jadi, apa tunggu lagi? Jom berubah, yuk!


~ISLAM MEMIMPIN PERUBAHAN~

0 BICARA ANDA: