BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, September 29, 2009

ANTARA 9 SITI YANG PATUT DICONTOHI

1)Siti Khadijah
~ Beliau merupakan isteri Rasulullah S.A.W. Yg melahirkan anak2 Rasulullah, setia dan menyokong Rasulullah walaupun ditentang hebat oleh orang2 kafir dan musyrik, menghantar makanan kepada baginda ketika baginda beribadat di Gua Hira'.
2)Siti Fatimah
~ Anak Rasulullah yg tinggi budi pekertinya. Sangat kasih dan setia kepada suaminya, Ali Karamallahu wajhah walaupun Ali miskin. Tidur berkongsikan 1 bantal dan kadang2 berbantalkan lengan Ali. Rasulullah pernah berkata,"Aku tidak akan maafkan kamu wahai Fatimah sehingga Ali memaafkan kamu."
3)Siti 'Aishah
~ Beliau isteri Rasulullah yg paling romantik. Sanggup berkongsi bekas makanan dan minuman dengan Rasulullah. Di mana Rasulullah minum, di situlah beliau akan minum menggunakan bekas yg sama.
4)Siti Hajar
~ Isteri nabi Ibrahim yg patuh kpd suami dan suruhan ALLAH. Sanggup ditinggalkan oleh nabi Ibrahim atas suruhan ALLAH untuk kebaikan. Berjuang mencari air untuk anaknya nabi Ismail(pengorbanan ibu mithali)
5)Siti Mariam
~ Wanita suci yg memang pandai menjaga kehormatan diri dan mempunyai maruah yg tinggi sehingga rahimnya dipilih oleh ALLAH utk mengandungkan nabi Isa.
6)Siti Asiah
~ Isteri Firaun yg tinggi imannya dan tdk gentar dgn ujian yg dihadapinya drpd Firaun.
7)Siti Aminah
~ Wanita mulia yg menjadi ibu kandung Rasulullah. Mendidik baginda menjadi insan yg mulia.
8)Siti Muti'ah
~ Isteri yg patut dicontohi dan dijanjikan ALLAH syurga untuknya krn setianya kpd suami, menjaga makan minum, menyediakan tongkat untuk dipukul oleh suaminya sekiranya layanannya tidak memuaskan hati, berhias dgn cantik utk tatapan suaminya sahaja.
9)Siti Zubaidah
~ Wanita kaya dermawan yg menjadi isteri khalifah Harun al-Rasyid. Sanggup membelanjakan semua hartanya utk membina terusan utk kegunaan orang ramai hanya niat kerana ALLAH.

p/s: walaupun nama aku takde siti kat depan, tapi alangkah bertuahnya kalo dapat mewarisi+memiliki peribadi2 mereka.

0 BICARA ANDA: